Hukum Gabung Puasa Qadha dan Puasa Enam Syawal
Oleh Dr.
Juanda bin Jaya
Jabatan Mufti Negeri Perlis
telah menerima pertanyaan hukum dari En Zukri.
Soalan: Salam, saya hendak bertanya
tentang posa ganti dalam bulan Syawal bagi wanita. Bolehkah digandingkan niat
ganti puasa Ramadan dengan puasa sunat syawal sekali? Apakah kita akan mendapat
pahala kedua-duanya sekali? Adakah ada spesifik hari untuk puasa bagi mendapat
kedua-dua pahala inini? jika tidak, amalan bagaimana lebih afdal?
Berikut adalah penjelasan hukum yang diberikan dan telah diperakui
oleh S.S. Mufti Dr. Juanda bin Jaya:
Dengan Nama Allāh, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani;
Segala kepujian dan kesyukuran hanya bagi Allāh, Pentadbir sekalian ‘alam. Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allāh, Dan Muhammad Sallallāhu ‘alayhi wasallam, itu Pesuruh Allāh.
Segala kepujian dan kesyukuran hanya bagi Allāh, Pentadbir sekalian ‘alam. Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allāh, Dan Muhammad Sallallāhu ‘alayhi wasallam, itu Pesuruh Allāh.
Persoalan pertama berkaitan niat
puasa ganti Ramadhān yang tertinggal adakah mendapat pahala Puasa Sunat Syawal.
Persoalan ini
terdapat khilaf (perbezaan pandangan) di kalangan ulama.
Pendapat pertama: Sebahagian ulama berpendapat,
tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan niat puasa fardhu yang lain
atau dengan puasa sunat yang lain. Sekiranya dilakukan, maka puasa itu tidak
sah, sama ada bagi yang fardhu ataupun yang sunat.
Pendapat ini
bertepatan dengan sabda Nabi (Sallallāhu ‘alayhi wasallam):
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ
ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ صَامَ الدَّهْر
Maksudnya: "Barangsiapa
yang berpuasa di bulan Ramadhān kemudian diikuti dengan puasa enam hari bulan
Syawal maka seakan-akan ia berpuasa setahun". (HR Muslim)
Bagi memenuhi
maksud hadis ini, dalam usaha memperolehi pahala yang dijanjikan iaitu pahala
berpuasa setahun, maka hendaklah seseorang itu menyempurnakan puasa Ramadhān (yang merupakan puasa wajib) kemudian ditambah dengan puasa enam hari
di bulan Syawal (yang merupakan puasa sunat). [Syeikh Muhammad Salih
Al-Munajid – www.islamq&a.com]
Pendapat kedua: Di kalangan ulama Mazhab Syafie ada yang berpendapat bahawa ganjaran puasa enam Syawal tetap
akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha sekalipun dia tidak berniat
menggabungkan kedua-duanya. Namun, pahala yang diperolehi itu adalah kurang berbanding
seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. [Fatawa al-Azhar 9/261]
Setelah diteliti,
dapat disimpulkan bahawa pendapat kedua iaitu pandangan ulama
yang membolehkan ‘puasa dua dalam satu’ ini tidak disandarkan kepada mana-mana
nas Al-Quran ataupun Al-Sunnah yang sahih. Mereka juga
mengatakan bahawa amalan ini hanya mendapat pahala kerana kebetulan berpuasa
qadha pada bulan Syawal, sama seperti pahala Sunat Tahiyyatul Masjid dengan
solat fardhu (orang yang terus mengerjakan solat fardhu apabila masuk ke dalam
masjid akan mendapat juga pahala Sunat Tahiyyatul Masjid)
Timbul persoalan, yang manakah yang
lebih afdal untuk dilakukan bagi memperoleh pahala kedua-duanya; mendahulukan
puasa sunat enam hari dalam Syawal atau mengqadhakan puasa Ramadhān? Dalam
persoalan ini terdapat dua pendapat.
Pendapat pertama: Boleh mendahulukan puasa sunat
Syawal. Ini berdasarkan hadis Aishah (radhiyallāhu‘anha) yang menyatakan
bahawa:
( كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ
الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ ، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَ إلَّا فِي شَعْبَانَ.
قال يحيى:الشغل من النبي أو بالنبي )
Maksudnya: “Aku
berpuasa di bulan Ramadhān dan aku tidak mengqadha kecuali dalam bulan Sya’aban”.
Kerana sibuk melayani Rasūlullāh (Sallallāhu ‘alayhi wasallam).” (HR Bukhari:1950, penjelasan “kerana sibuk melayani Rasulullah (Sallallāhu
‘alayhi wasallam)” ialah penjelasan salah seorang perawi hadis yang bernama
Yahya bin Said.)
Para ulama yang
mengemukakan pendapat pertama berhujah bahawa sudah tentu isteri Rasūlullāh (Sallallāhu
‘alayhi wasallam) iaitu Aishah (radhiyallāhu‘anha) tidak meninggalkan puasa sunat enam Syawal. Tindakannya yang
mengqadhakan puasa Ramadhān pada bulan Sya’aban menunjukkan bahawa adalah dibolehkan untuk berpuasa sunat Syawal meskipun seseorang
itu belum mengqadhakan puasa Ramadhān.
Pendapat kedua: Tidak boleh mendahulukannya,
berdasarkan hadis yang menyatakan kelebihan puasa sunat Syawal tadi. Rasūlullāh
(Sallallāhu ‘alayhi wasallam) mensyaratkan puasa Ramadhān terlebih dahulu
sebelum mengiringinya dengan puasa enam Syawal bagi mendapatkan ganjaran pahala
yang dijanjikan.
"Jika
seseorang tertinggal beberapa hari dalam Ramadhān, dia harus berpuasa terlebih
dahulu, lalu baru boleh melanjutkannya dengan enam hari puasa Syawal, kerana
dia tidak boleh melanjutkan puasa Ramadhān dengan enam hari puasa Syawal,
kecuali dia telah menyempurnakan Ramadhānnya terlebih dahulu." [Fatāwa Al-Lajnah Ad-Dā'imah lil Buhuuth wal
Ifta', 10/392]
Sekiranya diteliti
dan dihalusi, maka pendapat kedua adalah lebih rajih (kuat) kerana ia bertepatan dengan dalil puasa sunat Syawal itu
sendiri. Selain itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan daripada
memberi sedekah yang sunat.
Namun, sekiranya
seorang itu tidak berkesempatan kerana keuzuran untuk melakukan qadha kemudian
berpuasa enam, tetapi dia berkeyakinan bahawa akan sempat mengqadhakannya
sebelum Ramadhān tahun berikutnya, maka pendapat yang pertama tadi boleh
diterima, berdasarkan apa yang dilakukan oleh Aishah (radhiyallāhu‘anha).
Manakala berkaitan hari-hari yang tertentu pula,
dinyatakan bahawa:
“Hari-hari
ini (berpuasa dalam bulan Syawal) tidak harus dilakukan langsung setelah Ramadhān.
Boleh melakukannya satu hari atau lebih setelah hari raya, dan mereka boleh
melakukannya secara berurutan atau terpisah selama bulan Syawal, mana-mana yang
lebih mudah bagi seseorang. ... dan ini (hukumnya) tidaklah wajib, melainkan
sunnah.”[Fatāwa Al-Lajnah Ad-Daa'imah lil Buhūth wal Ifta', 10/391]
Imam An-Nawawi (rahimahullāh)
berkata:
“Sahabat-sahabat
kami berkata: Adalah dianjurkan untuk berpuasa 6 hari Syawal. Dari hadis ini
mereka berkata: Sunnah mustahabah melakukannya secara berurutan pada awal-awal
Syawal, tapi jika seseorang memisahkannya
atau menunda pelaksanaannya hingga akhir Syawal, ini juga dibolehkan, kerana ia
masih berada pada makna umum dari hadis tersebut. Kami tidak
berbeza pendapat mengenai masalah ini dan inilah juga pendapat Ahmad dan Abu
Daud.” [Al-Majmu' Syarh Al-Muhazzab]
Adalah dianjurkan
untuk menyegerakan dan berlumba-lumba dalam melakukan puasa enam Syawal
berdasarkan umum firman Allāh Taala:
وَسَارِعُوا إِلَى
مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ
أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
Maksudnya: “Dan
bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amalan yang baik untuk mendapat) ampunan
dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang
disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.” [Surah Ali-‘Imran:133]
Wallāhu a’lam.
[Jabatan Mufti Negeri Perlis Khamis, 15
September 2011 ]
No comments:
Post a Comment