Kelebihan Dzikir Dalam
Kehidupan Seharian.
Dengan
Nama Allāh, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani;
Segala
kepujian dan kesyukuran hanya bagi Allāh, Pentadbir sekalian ‘alam. Tiada Tuhan
yang di sembah melainkan Allāh, Dan Muhammad Sallallāhu ‘alayhi wasallam, itu
Pesuruh Allah.
Sidang
Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Dzikir
merupakan sebaik-baik ibadat, ketaatan dan taqarrub kepada Allāh Subhānahu
wata`ala.
Dzikir
bermaksud perbuatan dan amalan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala dengan
menyebut lafaz-lafaz tertentu seperti lafaz tasbih, tahmid, takbir, tahlil,
berselawat, berdoa dan sebagainya sama ada dengan lidah atau dengan hati.
Perintah
supaya sentiasa berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala banyak
disebutkan dalam Al-Qur’an, antaranya;
Firman
Allāh Subhānahu wata`ala dalam Surah Al-Ahzab ayat 41-42:
"Sesungguhnya orang munafik itu melakukan tipu daya
(terhadap agama) Allah (dengan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada
hakikatnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan
mereka dalam keadaan munafik). Apabila mereka berdiri untuk bersolat, mereka
berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (menunjuk-nunjuk) kepada
manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula
tidak mengingati Allah melainkan sedikit sekali (jarang-jarang sekali
mengerjakan solat)".
Berdasarkan
ayat tersebut dan dalil-dalil yang lain, ulama mengulas bahawa perintah berdzikir
dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala mempunyai keunikan dan keistimewaan
tersendiri berbanding perintah-perintahNya yang lain. Antaranya, perintah berdzikir
dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala tidak terbatas dengan bilangan tertentu
seperti perintah solat Lima waktu.
Perintah
berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala tidak dikhususkan
perlaksanaannya pada waktu-waktu tertentu seperti perintah solat, puasa, zakat
dan haji. Sebaliknya perintah berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala
ialah dengan sebanyak-banyaknya, pagi dan petang serta dengan hati, lidah dan
juga anggota.
Perintah
berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala juga perlu dilaksanakan sama
ada secara perseorangan atau berkumpulan, secara senyap atau nearing dan di
masjid atau di tempat-tempat lain.
Sidang
Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Terdapat
banyak ayat Al-Qur’an, hadis dan athar yang menyatakan kelebihan berdzikir dan
mengingati Allāh Subhānahu wata`ala. Antaranya ialah:
Pertama:
Berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala menjanjikan pengampunan dan
ganjaran pahala yang besar.
Firman
Allāh Subhānahu wata`ala di dalam Surah Al-Ahzab
ayat 35:
"...Dan orang lelaki yang (berdzikir) menyebut nama Allah
dengan sebanyak-banyaknya serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah
dengan sebanyak-banyaknya, Allah telah menyediakan bagi mereka semua keampunan
dan pahala yang besar".
Kedua: Majlis dzikir
dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala dengan pembacaan Al-Qur’an dan
sebagainya adalah majlis yang dikerumuni para malaikat, membawa rahmat dan
ketenangan kepada mereka turut serta dalam majlis tersebut.
Hadis
daripada Abu Hurairah (radiyallāhu’anhu) bahawa Rasulullah (Sallallāhu ‘alayhi
wasallam) bersabda:
"Tidak berhimpun satu kaum di mana-mana masjid sedang
mereka membaca Kitab Allah (Al-Qur’an) dan mereka mendalaminya sesama mereka,
melainkan diturunkan ke atas mereka ketenangan, diliputi dengan rahmat-Nya dan
dikelilingi oleh para malaikat dan Allah menyebut-nyebut
mereka kepada para Malaikat yang berada
bersamanya". (Riwayat Muslim)
Ketiga: Ahli dzikir
merupakan semulia makhluk di sisi Allāh Subhānahu wata`ala pada hari Qiamat.
Ahli zikir adalah mereka yang suka berzikir dan menyertai majlis dzikir. Majlis
dzikir turut disebutkan sebagai majlis yang paling mulia di sisi Allāh Subhānahu
wata`ala.
Daripada
Abu Said Al-Khudri (radiyallāhu’anhu) bahawa
Rasulullah (Sallallāhu ‘alayhi wasallam) bersabda:
"Allah Azza wa Jalla berfirman akan pada hari Qiamat: Semua
golongan akan menegtahui siapakah golongan yang paling mulia. Rasulullah
(Sallallāhu ‘alayhi wasallam) ditanya: Siapakah golongan yang paling mulia itu Ya
Rasulullah? Baginda menjawab: Ahli dzikir di rumah-rumah Allah".
(Riwayat Ahmad)
Keempat:
Dzikir merupakan penyelamat daripada azab Allāh Subhānahu wata`ala. Daripada
Muaz bin Jabal (radiyallāhu’anhu) bahawa Rasulullah (Sallallāhu ‘alayhi
wasallam) bersabda:
"Tiada sesuatu yang dapat menyelamatkan seseorang daripada
azab Allāh Subhānahu wata`ala selain dzikir kepada-Nya".
(Riwayat At-Tirmidzi)
Sidang
Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Selain
galakkan berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala serta
kelebihan-kelebihan yang dinyatakan melalui Al-Qur’an dan hadis, di sana
terdapat ancaman kepada mereka yang melalaikan dzikir dan mengingati Allāh
Subhānahu wata`ala.
Di
antara ancaman tersebut ialah:
Pertama:
Mereka yang jauh daripada berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala
lebih mudah dipengaruhi syaitan seterusnya lahirlah dosa dan kerosakan.
Firman
Allāh Subhānahu wata`ala dalam Surah Al-Zukhruf ayat 36 dan 37:
"Sesiapa yang memalingkan diri daripada pengajaran (al-Qur’an
yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, maka Kami akan jadikan baginya
syaitan, lalu syaitan itu menjadi temannya yang tidak pernah berpisah
daripadanya. Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka
daripada jalan yang benar, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka adalah
orang yang mendapat hidayah".
Kedua: Lalai daripada berdzikir dan mengingati Allāh
Subhānahu wata`alamengundang kemurkaan Allāh Subhānahu wata`ala.
Daripada
Abu Hurairah (radiyallāhu’anhu) bahawa
Rasulullah (Sallallāhu ‘alayhi wasallam) bersabda:
"Tidak duduk suatu kaum pada suatu majlis sedang mereka
tidak berdzikir kepada Allah dan tidak berselawat ke atas Nabi (Sallallāhu
‘alayhi wasallam) melainkan ke atas mereka kekurangan (berkat). Jika Allah
menghendaki, mereka disiksa dan jika Dia menghendaki, mereka diberi
pengampunan". (Riwayat At-Tirmidzi)
Ketiga: Lalai serta
kurangnya dzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`alamerupakan sebahagian
tanda dan sifat orang munafik.
Berkata
Syeikh Abu Al-Hasan Al-Syazuli: "Diantara tanda munafik itu ialah beratnya dzikir ke
atas lidah. Bertaubat kepada Allāh Subhānahu wata`ala meringankan lidah untuk
berzikir."
Firman
Allāh Subhānahu wata`ala dalam Surah An-Nisa ayat 142:
"Sesungguhnya orang munafik itu melakukan tipu daya
(terhadap agama) Allah (dengan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada
hakikatnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan
mereka dalam keadaan munafik). Apabila mereka berdiri untuk bersolat, mereka
berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (menunjuk-nunjuk) kepada
manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula
tidak mengingati Allah melainkan sedikit sekali (jarang-jarang sekali
mengerjakan solat)".
Sidang
Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Kesimpulan
khutbah yang dapat diambil pada hari ini ialah:
Pertama: Perintah berdzikir dan mengingati Allāh
Subhānahu wata`alatidak terbatas kepada waktu, masa dan tempat tertentu
sebagaimana perintah dan kefarduan yang lain. Sebaliknya setiap mukmin
diperintahkan untuk berdzikir dan mengingati Allāh Subhānahu wata`ala dengan
sebanyak-banyaknya pada setiap tempat dan waktu.
Kedua: Berdzikir dan
mengingati Allāh Subhānahu wata`alamempunyai kelebihan yang banyak. Antaranya,
berdzikir mengundang rahmat, keampunan, ketenangan dan sebagainya.
Ketiga: Ancaman kerana melalaikan dzikir dan
mengingati Allāh Subhānahu wata`alatercatat banyak di dalam Al-Qur'an dan
hadis-hadis. Antaranya, kelalaian berdzikir mengundang kemurkaan Allāh
Subhānahu wata`ala, jiwa mudah dipengaruhi dan dikuasai syaitan dan sebagainya.
Keempat: Amalan dzikir sebagaimana yang diajarkan
oleh ulama silam dan diamalkan pada hari ini seperti zikir selepas solat secara
perseorangan atau berjemaah, majlis bacaan Yasin dan tahlil atau sebagainya
merupakan sebahagian daripada majlis yang digalakkan.
"Kemudian setelah selesai solat, maka bertebaranlah kamu di
muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah limpah kurniaan
Allah, serta ingatilah Allah sebanyak-banyaknya (dalam setiap keadaan), supaya
kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)". (Surah Al-Jumu'ah: 10)
Ya
Allah, Engkaulah Tuhan yang Maha berkuasa, kami bersyukur kehadrat-Mu yang telah mengurniakan kami rahmat dan
nikmat, sehingga kami dapat meneruskan
usaha ke arah memperkukuhkan negara umat Islam khususnya negeri Selangor,
sebagai negeri yang maju, sejahtera dan berkebajikan.
Justeru
kami pohon kehadrat-Mu Ya Allah, tetapkanlah iman kami, tingkatkanlah amal
kami, kukuhkanlah perpaduan kami, murahkanlah rezeki kami, kayakanlah kami
dengan ilmu yang bermanfaat, suburkanlah
jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikanlah kami ke jalan yang
Engkau redhai, lindungilah kami daripada ujian-Mu yang berat seperti kemarau
panjang, banjir besar, wabak penyakit, persengketaan, kemiskinan dan lain-lain,
supaya dengan demikian, negeri kami akan sentiasa bertambah makmur dan berkat.
Wallahu’alam
[Khutbah Jumaat Bacaan 09 November 2012, Jais]
No comments:
Post a Comment